HOE DENKEN WE OVER...?

NIEUWSBRIEVEN EN MAILINGS

 

We sturen bewust geen nieuwsbrieven met het laatste sociaal juridisch nieuws naar onze klanten.

Ook mailings proberen we zoveel mogelijk te beperken.

 

Als we polsen bij nieuwe klanten, zijn de overvloed aan info, mailings en 'trekt-je-plan-en-zoekt-op-de-site' redenen waarom ze naar ons sociaal bureau over komen. En trouwens, hoe meer we sturen, hoe minder ze lezen 😉

Onze klanten willen zo weinig mogelijk mails en al zeker niet overladen worden met info. Ze willen enkel de info die hén aangaat.

 

Onze insteek is dat we pro actief de klant persoonlijk inlichten als er iets echt belangrijk is voor hem.

Weet daarnaast dat we sinds maart 2020 de interessantste nieuwsfeiten (uit de tientallen die wekelijks op ons af komen 🙄) en handige documenten op onze site zetten onder de rubriek ‘nieuwtjes’. Dit is op maat van onze klanten (KMO's uit een beperkt aantal sectoren) en enkel wat ze écht belangrijk vinden. Die berichten zijn iets uitgebreider dan de berichten die op onze Facebook komen en kunnen alvast de nieuwshonger van onze klanten stillen. Dus als je eens wil weten wat wij zoal interessant vinden voor onze klanten, ga gerust daarheen!

 

Én, mooi meegenomen: onderaan de homepagina van onze site staan de Facebook berichten die gepubliceerd werden; heb je ook nog eens wat fotootjes van ons zonder naar Facebook of Instagram te gaan 😃

DE AANSLUITING BIJ DE EXTERNE DIENST VOOR PREVENTIE EN BESCHERMING

 

We krijgen van onze klanten regelmatig vragen over de facturen van de externe dienst voor preventie en bescherming [EDPBW] = de zogenaamde 'geneeskundige dienst'. De - meestal hoge - facturen van deze dienst komen met de regelmaat binnen en veel klanten zien het nut niet in van deze aansluiting.

Is de aansluiting van een kleine werkgever bij een EDPBW eigenlijk verplicht?

Alles bij elkaar genomen: JA, ook als je enkel met interims werkt.

Echter, er zijn geen sancties voorzien in het sociaal strafwetboek als je niet aangesloten bent.

Er staan o.a. wél sancties op het niet oprichten van een INTERNE dienst voor preventie en bescherming op het werk [IDPBW].

Weet dat bepaalde taken van de welzijnsreglementering verplicht moeten uitgevoerd worden door personen met een specifieke deskundigheid, bv. een arbeidsgeneesheer, een preventie adviseur met een bepaalde vorming... Dit zijn deskundigen die in de IDPBW van een kleine onderneming meestal niet aanwezig zijn, waardoor je de EDPBW - die wél over die deskundigen beschikken - wel nodig hébt om in orde te zijn met de welzijnsreglementering.

De vraag die je hierbij kan stellen is of het nog mogelijk ís 100% in orde te zijn met de welzijnsreglementering?

De welzijnsreglementering is zó complex en verregaand, dat dat een hele uitdaging is.

Daarnaast staat de IDPBW in voor de coördinatie van de uit te besteden taken naar de EDPBW. Als dat niet correct gebeurt, is de meerwaarde van een EDPBW terug beperkt.

Daarnaast is het belangrijk te weten dat het de arbeidsgeneesheer van de EDPBW een noodzakelijke pion is bij medische overmacht - re-integratie van langdurige zieken. Als deze situatie zich aandient, móet je wel ergens aangesloten zijn.

Besluit: Als werkgever blijf je altijd verantwoordelijk voor het welzijn op het werk, dus houd deze verantwoordelijkheid in het achterhoofd als je denkt over het loskoppelen van een EDPBW...

DE TIJD TUSSEN ONTVANGST LOONOPGAVEN EN BEZORGING LOONBRIEVEN

Bij Papperas hanteren we de 15-uren regel:

We doen er alles aan de loonbrieven te bezorgen binnen de 15 werkuren na ontvangst van duidelijke loonopgaven.

Zijn de loonopgaven onduidelijk (bv. dubbelzinnig, totalen die niet kloppen...) of hebben we er nog rekenwerk aan (bv. je bezorgt ons de werkroosters en we moeten zelf uittellen hoeveel uren dat zijn), dan hebben we een extra werkdag nodig.

 

Wat zijn bij ons werkuren? Bij Papperas worden er 7.6 uren gewerkt per dag tussen 08u30 en 16u45 van maandag tem vrijdag, behalve op feestdagen.

Zo weet je wanneer je je lonen kan verwachten :-)