sociaal bureau
sociaal bureau
sociaal bureau
OOSTDUINKERKE
INFO
​
OPRICHTSTER EVELIEN WARREYN GEEFT FAKKEL DOOR
​
​
Op 31/12/2024 eindigt mijn boeiende carrière bij Papperas. 17 jaar na de oprichting van deze mooie onderneming.
Ik wil graag alle werkgevers die klant geweest zijn van Papperas bedanken voor de trouwe samenwerking.
Het vertrouwen dat jullie Papperas en mij gegeven hebben, zal ik nooit vergeten!
Jullie zullen altijd een bijzondere plaats in mijn hart hebben 💛
Pepijn neemt in 2025 mijn aandelen over en doet met veel passie op het vertrouwde elan verder. Uiteraard met ons vast team ervaren medewerkers!
En ik ben ervan overtuigd dat ze dat uitstekend zullen doen! De continuïteit voor de klanten is ruim verzekerd 👌
Ik wens alle klanten en leveranciers het beste met alles wat ze nog ondernemen!
En het is geen vaarwel maar ‘tot in den draai’ 😉
Dikke kus en een gezond 2025 gewenst!
​
x Evelien
ELEKTRONISCHE C3.2A'S
Vanaf 1 januari 2025 is de controlekaart tijdelijke werkloosheid (eC3.2) verplicht elektronisch in te vullen.
De papieren controlekaart verdwijnt daarmee en de digitalisering van de werkloosheidsverzekering schakelt zo een versnelling hoger.
​
De elektronische controlekaart wordt nu al vrijwillig gebruikt door meer dan 30.000 werknemers in meer dan 5.000 ondernemingen. Die werknemers en werkgevers kozen al voor de vele voordelen van digitaal werken:
-
Geen papieren controleformulieren meer te verdelen.
-
Geen verplichting meer voor de werkgever om het (eventueel elektronisch) validatieboek in te vullen.
-
De elektronische controlekaart kan niet verloren raken.
-
De controlekaart kan met een druk op de knop naar de vakbond of hulpkas worden doorgestuurd zodat die de uitkeringen sneller kunnen betalen.
-
Een materiële vergissing bij het invullen kan worden rechtgezet zonder administratieve formaliteiten.
​
Hoe?
1. De werknemer downloadt de app “eC32” van de Google- of Apple-appstore. De controlekaart kan ook worden ingevuld op een desktop via de portaalsite van de Sociale Zekerheid.
2. De werknemer logt in via eID of itsme. Grensarbeiders kunnen op afspraak een alternatieve digitale sleutel krijgen in het RVA-kantoor.
3. De werknemer kiest in de app om de elektronische kaart te gaan gebruiken
Meer hulp nodig?
Meer informatie over de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid staat in een infoblad voor werknemers en werkgevers op de website van de RVA.
​
Een vraag bij het invullen? Raadpleeg dan de handleiding en het instructiefilmpje.
Voor meer informatie kan je als werknemer steeds terecht bij je uitbetalingsinstelling/vakbond (HVW, ABVV, ACLVB of ACV).
Bij technische problemen neem je als werknemer best contact op met het contactcenter van de Sociale Zekerheid op 02 545 50 70 of via het online contactformulier.
​
Bron: RVA.be
​
FLEXI JOBS VANAF 2024
Papperas gaf voor haar klanten die met flexi jobs kunnen werken op donderdag 22/02/24 een ochtendsessie omtrent de wijzigingen, alsook herhaling van de basisprincipes.
We hoopten tegen dan een antwoord te hebben op alle vragen die we nog hebben.
​
In aanloop daarvan al volgende belangrijke wijzigingen:
​
1. Uitbreiding naar meer sectoren, bv. PC 112, PC 145, PC 323, PC 118, organisatoren van evenementen...
​
2. Pas op met verbonden ondernemingen! *
Wil je iemand als flexi inschrijven die minstens 4/5e werkt bij een aan jou 'verbonden' onderneming? Dat kan niet meer!
​
3. Minimumloon
De flexi jobs volgen nu ook het barema van de vaste werknemers (uitzondering Horeca).
​
4. Maximumloon *
De flexi job mag voortaan niet meer dan 150% per uur verdienen dan het barema op hem van toepassing.
Daarnaast worden (vanaf 2025?) alle flexi-inkomsten boven de 12.000 euro per jaar belast (uitzondering gepensioneerden).
​
* deze zaken kan Papperas niet controleren en dienen de klant of flexi werknemer zelf in het oog te houden
​
De volledige reglementering rond de wijzigingen vind je hier.
De basisprincipes vind je hier.
​
De presentatie van 22/02/24 vind je hier.​
OPMAAK OVEREENKOMSTEN MET STUDENTEN
Om ons de nodige info te bezorgen, kan je deze fiche gebruiken: fiche nieuwe werknemer
​
Maak je liever zelf het contract op?
Hier vind je een blanco exemplaar.
Vergeet daarbij de dimona aangifte niet!! Zie daarvoor de knop 'dimona aangeven' bovenaan deze pagina. Reserveer daarbij zeker voldoende uren!
Bezorg ons aub meteen een kopie van deze contracten. Je hoeft niet te wachten tot ze ondertekend zijn. Zo kunnen we de loonopgaves voorbereiden en heb je sneller de loonbrieven.
Wil je dat we je contracten nog eens controleren? Gelieve ze een week vóór start aan ons te bezorgen zodat we dit aandachtig kunnen doen.
Dank je wel!
​
De barema's van de studenten voor 2024 in de horeca vind je hier.
​
VRIJWILLIGE OVERUREN
​
Presteren je werknemers vrijwillige overuren? Bv. 'netto overuren', 'overuren horeca', 'bruto=netto overuren', 'relance-uren'...
Elke 6 maanden dient het akkoord tussen werkgever en werknemer voor het presteren van zulke overuren hernieuwd te worden! De gevolgen zijn groot als dit niet gebeurd is...
​
Een voorbeeld vind je hier.
​
TIP: Zet een terugkerende reminder in je agenda om dit iedere 6 maanden in orde te brengen :-)
​